Halløj
Rejsen til Island

Første dag:
Efter ankomst i Keflavik gik turen direkte med bus til den Blå Lagune, som er et populært spa, som man nemt kan besøge i forbindelse med lufthavnstransport idet det ligger på vejen til Reykjavik fra Keflavik. Jeg havde ikke regnet med noget særligt – for sidst jeg var i lagunen var det lidt skuffende. Denne gang var anderledes. Solen gik ned og skabte særlige farver på himlen og hele denne kolde, varme, tågede, klare oplevelse fik en til at koble lidt fra.
Konklusionen må være at man skal tage i lagunen lige efter en lang togrejse og endnu længere flyvetur…

Jeg har ingen billeder til min beretning, da et spa er et sted hvor man slapper af – og det gjorde jeg :)

Efter nogle timer med udendørs badning gik turen mod hotellet og dagen sluttede efter lidt spisning i byen.

Anden dag:
Jeg fik en tur med “Elding”, som sejler folk rundt i vandet omkring Reykjavik og viser hvaler frem. De reklamerer med en sandsynlighed på 95% for at at se en hval. I løbet af turen, som varede omkring 4 timer så vi adskillige hvaler. Naturen og det fremmede fugleliv var dog distraherende. Alt så meget specielt ud.

Deres egen beskrivelse af dagen er som følger

Tuesday, 16 October 2012 - Tour at 13:00

Report from Hafsúlan: We sailed out in a beautiful weather, very calm sea and sunny sky above us. We sailed to the area were we usually start looking around and after a short while we spotted a Minke Whale! This turned out to be a very good Minke spotting place and in total we saw at least three different Minkes there! Two of them we saw surface often and they came close to us. While we watched them we also spotted pod with 4-6 Harbour Porpoises, these Porpoises came up close to the boat and held us company while we waited for the Minke to come up from the deeper dives. The weather on the tour was just perfect autumn weather, there was a lots of seabirds out on the bay today, so all in all this was a very good tour!

Meira

Beskrivelsen er rammende og kan underbygges af de billeder jeg viser nedenfor.

Ved udsejlingen så vi et par skibe der lå til ud for Reykjaviks koncerthus.

Dette punkt var sidste grænse inden vi var ude af Reykjaviks havneområde.

Som sagt så vi af og til hvaler, der kom til overfladen og viste sig et kort øjeblik

Havets fugle kom ofte tæt på båden og fulgte den også af og til.

Der var også andre der var kommet for at se på hvaler – og ligesom os var de heldige.

På vej tilbage til Reykjavik
Da vi var kommet tilbage til Reykjavik gik vi ind til kirken Hallgrimskirkja og derfra ned til vandet igen – og så hjem til hotellet.
Hallgrimskirkja ligner ikke nogen anden kirke jeg har set.
Om aftenen kom specielle farver frem på himlen og udsigten fra Reykjavik ud over vandet blev farvet med disse.
Dette skib var meget populært blandt forbipasserende, som tog billeder af det. Jeg forstår nu hvorfor.

Tredje dag:Jeg havde fået arrangeret så en bus kom og hentede mig. Dagen kom til at gå med 8 timer i “The Golden Circle” som området kaldes.

Første stop var nationalparken “Þingvellir”

Udsigt i Þingvellir
Andet stop var “Gullfoss”.
Gullfoss er et af Islands mange vandfald. Det var svært for mig at tage billeder her fordi vandmassernes brusen gør at det på stedet regner altid. Dette kombineret med meget kraftige vinde omkring vandfaldet gjorde det nødvendigt at tøre vand væk fra min apparat ustandseligt. Det var koldt og vejen ud til vandfaldet var glat og frygtelig – ligesom sidst jeg besøgte det.
kke helt fremme – men tæt på
Andre stop
Vi var også ved flere andre små stop
Et andet og mindre vandfald
Et enkelt billede af mig selv ved den inaktive vulkan.